Tuesday 24 July 2012

Solat Witir Selepas Tarawih..



Salam…(soalan)
Ustaz Love menerima pertanyaan daripada Jiejah Gorjes berkenaan solat Witir :
ustaz, nak tny la tang 8 rakaat tu mesti buat ngan witir juga ke? sebab dulu masa sy terawih di kg, ada yg buat 8 rakaat dan trus balik.

Sebelum Ustaz Love menjawab persoalan ni, ingin Ustaz Love jelaskan yg solat Witir ini hukumnya adalah sunat dalam mazhab Syafie.. manakala dalam mazhab Hanafi, hukumnya adalah wajib (wajib di sini bukan bermaksud fardhu, sbb dlm mazhab Hanafi, ada istilah fardhu dan wajib).

Bila dah dikatakan sunat, maka ianya bukanlah wajib.. jadi, tak mesti la kena buat solat Witir selepas solat tarawih.. cuma, ianya adalah sunat yg dituntut (muakkad) untuk melakukannya. Nabi s.a.w. tak pernah meninggalkan solat Witir ini kerana ianya sangat disukai oleh Allah s.w.t.
Cuma, kadang2 kefahaman kita kena dibetulkan.. adakah kita meninggalkan solat witir selepas tarawih itu dengan tujuan untuk melakukannya sebagai penutup qiamullail? Ini kerana, solat Witir itu adalah solat sunat terakhir pada hari tersebut..

Sesetengah orang memahami bahawa solat witir itu sebagai solat penutup.. maknanya lepas tu dah tak bleh solat sunat dah.. ye la.. dah tutup kan? Ini merupakan kefahaman yg silap.. takde istilah tutup buka dalam solat ni..

Sekalipun kita dah solat witir selepas solat tarawih, kita masih lagi boleh solat sunat lain selepas tu (solat hajat ke, tahajjud ke, taubat ke dsb).. Cumanya, solat sunat witir ini dilakukan dengan rakaat yg ganjil (1, 3, 5, 7, 9, 11 dan seterusnya).. maka, jika kita telah melakukan solat witir 3 rakaat (tak kira la satu salam ke, 2 salam ke.. jangan tak salam sudahh), tak perlu la kita melakukannya lagi di akhir solat malam (akhir qiamullail) kerana ia bakal menjadikannya genap.. 3 rakaat selepas tarawih + 3 rakaat selepas tahajjud (contohnya) kan dah genap jadi 6 rakaat tu.. sedangkan witir itu maksudnya ganjil.

Kata la nak sambung tarawih lagi 12 rakaat (sbb nak buat tarawih 20 rakaat), maka boleh berniat tarawih di belakang imam yg solat witir (2 salam).. bila imam dah bagi salam dan nak sambung lagi satu rakaat, maka kita tak sambung pun takpe.. lepas habis tarawih kat rumah nanti, buat witir..
Ataupun solat je witir sekali.. balik rumah, sambung je tarawih lagi 12 rakaat.. lepas tarawih tu, takyah dah nak buat witir.

Dan takde juga masalah kalau kita tak nak buat solat witir selepas tarawih.. sbb kita nak buat masa qiamullail nanti contohnya.. jadi, bleh la makan moreh awal2.. hehe..

Kedua2 kaedah ini ada sandarannya.. Abu Bakr r.anhu melakukan solat witir selepas Isyak kerana takut tak terjaga masa qiamullail.. Sedangkan Umar r.anhu melakukan witir di akhir qiamullail kerana beliau merupakan seorang yg tegas.. nak bangun, mesti akan bangun.

Jadi, nak solat witir selepas tarawih pun boleh, tak nak pun takpe.. yg jadi masalahnya, lepas tarawih pun tak buat, qiamullail pun tak bangun.. maka terlepas la ganjaran solat sunat witir di bulan Ramadhan yg berlipat kali ganda itu..
WA

from:http://ustazlove.com/blog/2011/08/solat-witir-selepas-tarawih/#axzz21c0KWmOz 
Read more: http://ustazlove.com/blog/2011/08/solat-witir-selepas-tarawih/#ixzz21c2L4Q1T

No comments:

Post a Comment